Jäsentilaisuudet

Teksti: Kaarina Pehkonen

Valokuvat: Mailis Virolainen

NAISET MUUTTAVAT TÄMÄN MAAILMAN

totesi oopperalaulaja, näyttelijä Marika Krook Töölön kansalliset seniorit ry:n hyvin  naisvoittoisessa kuukausitapaamisessa. Saimme kuulla mielenkiintoisen elämäntarinan Ruotsissa suomalaisille vanhemmille  syntyneestä pikkutytöstä, jonka intohimo oli saada laulaa ja näytellä, ja joka raivasi tiensä esteistä välittämättä Suomen ja myös muun maailman oopperalavoille ja näyttämöille.  Laulua rakastavan nuoren naisen elämä ei kuitenkaan jäänyt pelkäksi juhlaksi, vaan aikanaan osoitti myös hyvinkin vaikean puolensa. Vaikeuksien voittamiseen tarvittiin elämänarvojen uudelleenarviointia ja uutta elämänsuuntaa. ”Smile!” lauloi töölöläisille  Marika ja kertoi, että siitä laulusta löytyi vaikeuksien keskellä hänelle uusi elämänkatsomus: keskity  siihen mitä haluat, siihen, mikä tekee sinut onnelliseksi äläkä ajattele mitä muut sanovat.Ja hymyile, vaikka tuntisit surua. Elämä voittaa. Esikuvinaan hän kertoi olevan  voimakkaita naisia, jotka ovat omalla elämällään osoittaneet, kuinka vaikeuksista pystytään selviytymään ja lopulta muuttamaan niin oma elämä kuin samalla antamaan mallia muillekin. Eli muuttamaan maailmaa.

– Olipa vaikuttava kohtaaminen, totesi moni tilaisuudesta poistuessaan. Kiitos, Marika!

Syksyn ensimmäiseen jäsentilaisuuteen saapui toinenkin vieras. Vanhempi konstaapeli Krister Paavilainen asteli paikalle täydessä sotisovassa, poliisin virka-asussa. Asia hänellä oli hyvin ajankohtainen: virka-asun esittelyn lisäksi seniorien elämään liittyvät turvallisuusasiat eli millaisia vaaratilanteita ja uhkatekijöitä tavalliseen elämään voi nykypäivänä sisältyä.

Merkittävimpiä ja hyvin yleinen on juuri vanhempiin ihmisiin kohdistuva pankkitietojen kalastelu, jossa pyritään saamaan pankkitunnukset usein poliisina esiintyen. Oikea poliisi ei koskaan kysy niitä, vakuutti Paavilainen. Hän kehotti kysymään poliisina esiintyvän nimeä ja virkanimikettä sekä vaatimaan virkamerkin näyttämistä. Samoin myös välittömästi soittamaan numeroon 112 tai poliisille suoraan, jos joutuu huijausyrityksen kohteeksi.  Varottavia tilanteita on myös tuntemattomat kotiin sisällepyrkijät tai kadulla lähestyvät  kaupustelijat, samoin kuin pankkiautomaatilla väijyvät salasanan kurkkijat.

Konstaapeli Paavilainen sai yleisön keskustelemaan aiheesta ja monella olikin omakohtaisia negatiivisia kokemuksia. Turvallisuusasiat  tilaisuuden toisena aiheena muistuttivat itsekutakin olemaan taas vähän tarkkaavaisempi niin kotona ollessa kuin ulkona liikkuessa.

SYKSYN 2018 JÄSENTILAISUUKSIEN OHJELMA JUHLASALISSA

Syyskuu 12.09. ke 15.30. Vieraanamme on näyttelijä, oopperalaulaja, sopraano Marika Krook. Hän laulaa ilman säestystä sekä kertoo samalla esittämistään kappaleista.  Klo 16.30.  Helsingin poliisilaitokselta, Ennalta estävän toiminnon ryhmästä ylikomisario Kristian Paavilainen puhuu meille mitä on senioreiden turvallisuus Helsingissä.

Syyskuu 17.09. ma klo 15.30. Koulutustilaisuus. Nordea pankista tulee Eero Kuusinen. Aiheena ovat uudistuvat pankkipalvelut ja niiden turvallisuus. Tilaisuus päättyy klo 18.30.  Tilaisuudessa ei ole kahvitarjoilua.

Lokakuu 10.10. ke 15.30. Vieraanamme on aluearkkitehti Timo Kallaluoto, Vantaan kaupunkisuunnittelusta. Timo Kallaluoto tulee  kertomaan  sanoin  ja kuvin,  kuinka Helsingin pitäjä ja Helsingin kaupunki syntyivät.

Marraskuu 14.11. ke 15.30. Sääntömääräinen syyskokous. Yhdistyksen sääntöjen kohta 10 mukaisesti, jossa käsitellään ja vahvistetaan toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2019, sekä jäsenmaksut ja palkkiot. Valitaan puheenjohtaja ja hallitus seuraavaksi kaudeksi sekä toiminnantarkastajat ja yhdistyksen edustajat piirihallitukseen.

Klo 16.30. Vieraanamme on historioitsija Teemu Keskisarja.  Hän luennoi aiheesta Viipuri 1918.

Joulukuu 11.12. ti klo 15.00. Joululounas ravintola Lasipalatsi, Mannerheimintie 22 -24. Vietämme yhteisen joululounaan Lasipalatsin Palmusalissa. Joululounas vaihtoehdot ovat:

1. Poromenu

Graavattu lohitartar, kukkakaalikreemiä ja kurkkusalaattia

Pippuripihvi poronvasan paahtopaistista, paistettua herkkusientä ja puolukkaa

Päärynäsorbettia, kookoskreemiä ja omena-kauramurua

1. Amos Anderssonin menu

Porotartar, paahdettua valkosipulimajoneesia ja marinoitua punakaalia

Paahdettua nieriää, äyriäissalsaa ja fenkolisalaattia

Banaani- suklaakakkua ja jogurttijäätelöä

Joululounaan hintaan sisältyy alkujuoma. Ilmoittautumiset 23.11. mennessä ja ilmoita samalla lounasvaihtoehto. Maksu 50,00 € mennessä 30.11. Viite 7184, matkatilille FI75 1347 3000 4067 89. Tilaisuus päättyy klo 18.00.