Jäsentilaisuudet

Teksti Kaarina Pehkonen

Kuvat Mailis Virolainen

VANTAANJOENSUUSTA VIRONNIEMELLE

Töölössä saatiin kuulla mielenkiintoinen historiakatsaus 10.10.2018, kun aluearkkitehti Timo Kallaluoto Vantaan kaupungilta  oli kertomassa Helsingin synnystä.

Jonkinlaista asutusta Kallaluoto kertoi nykyisellä pääkaupunkiseudulla olleen jo kivikaudesta asti. Erityisesti Myyrmäen ja Seutulan paikkeilta on tehty historiallisia löytöjä, mm. punamultahautoja. Keitä olivat ja mistä tulivat ensimmäiset asukkaat seudulle, sitä ei ole pystytty selvittämään.

Keskiajasta jo tiedetään enemmän. Ruotsalaisten siirtolaisten tiedetään saapuneen tänne jo n. 1200 luvulla Upplannista, joka on Helsinglandin maakunnassa keski-Ruotsissa. Ruotsinkielen Kallaluoto sanoi tulleen 1200-1400 -luvun ruotsista. Vantaanjoen seudulle aikoinaan syntynyt kirkkopitäjä olikin  sitten nimeltään Helsinge.

Ruotsin kuningas Kustaa Vaasan aikana Turku oli Suomen pääkaupunki, mutta kuningas ei oikein pitänyt siitä kauppapaikkana. Niinpä hän perusti Helsingin v. 1550 Vantaanjoen suulle. Kaupunki haluttiin myöhemmin vielä siirtää ja eri vaihtoehtoja punnittiin: vaihtoehto Santahamina oli parempi suolasatamana ja Sörnäisten niemelle ei mahtunut haluttua määrää taloja – 600 taloa olisi pitänyt mahtua, joten Helsinki  siirrettiin Vironniemelle,  nykyisen Kruunuhaan paikkeille v. 1640.  Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki Helsingistä tuli v. 1812 ja Suomen pääkaupunki v. 1917 kun Suomi itsenäistyi.

Timo Kallaluodon esitelmä oli hyvin tiivis ja monitahoinen katsaus nykyisen pääkaupunkiseudun historiaan sisältäen mielenkiintoisia yksityiskohtia, tarinoita ja paljon vuosilukuja. Hän sai historian tuntumaan elävältä. Kotiin astellessa oli hauska miettiä, että näittenkin katujen tilalla kenties ollut Kallaluodon mainitsema  ”Töölön tila” on tunnettu ja mainittu historiassa jo v. 1643, jolloin se on liitetty Helsingin kaupunkiin.

SYKSYN 2018 JÄSENTILAISUUKSIEN OHJELMA JUHLASALISSA

Syyskuu 12.09. ke 15.30. Vieraanamme on näyttelijä, oopperalaulaja, sopraano Marika Krook. Hän laulaa ilman säestystä sekä kertoo samalla esittämistään kappaleista.  Klo 16.30.  Helsingin poliisilaitokselta, Ennalta estävän toiminnon ryhmästä ylikomisario Kristian Paavilainen puhuu meille mitä on senioreiden turvallisuus Helsingissä.

Syyskuu 17.09. ma klo 15.30. Koulutustilaisuus. Nordea pankista tulee Eero Kuusinen. Aiheena ovat uudistuvat pankkipalvelut ja niiden turvallisuus. Tilaisuus päättyy klo 18.30.  Tilaisuudessa ei ole kahvitarjoilua.

Lokakuu 10.10. ke 15.30. Vieraanamme on aluearkkitehti Timo Kallaluoto, Vantaan kaupunkisuunnittelusta. Timo Kallaluoto tulee  kertomaan  sanoin  ja kuvin,  kuinka Helsingin pitäjä ja Helsingin kaupunki syntyivät.

Marraskuu 14.11. ke 15.30. Sääntömääräinen syyskokous. Yhdistyksen sääntöjen kohta 10 mukaisesti, jossa käsitellään ja vahvistetaan toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2019, sekä jäsenmaksut ja palkkiot. Valitaan puheenjohtaja ja hallitus seuraavaksi kaudeksi sekä toiminnantarkastajat ja yhdistyksen edustajat piirihallitukseen.

Klo 16.30. Vieraanamme on historioitsija Teemu Keskisarja.  Hän luennoi aiheesta Viipuri 1918.

Joulukuu 11.12. ti klo 15.00. Joululounas ravintola Lasipalatsi, Mannerheimintie 22 -24. Vietämme yhteisen joululounaan Lasipalatsin Palmusalissa. Joululounas vaihtoehdot ovat:

1. Poromenu

Graavattu lohitartar, kukkakaalikreemiä ja kurkkusalaattia

Pippuripihvi poronvasan paahtopaistista, paistettua herkkusientä ja puolukkaa

Päärynäsorbettia, kookoskreemiä ja omena-kauramurua

1. Amos Anderssonin menu

Porotartar, paahdettua valkosipulimajoneesia ja marinoitua punakaalia

Paahdettua nieriää, äyriäissalsaa ja fenkolisalaattia

Banaani- suklaakakkua ja jogurttijäätelöä

Joululounaan hintaan sisältyy alkujuoma. Ilmoittautumiset 23.11. mennessä ja ilmoita samalla lounasvaihtoehto. Maksu 50,00 € mennessä 30.11. Viite 7184, matkatilille FI75 1347 3000 4067 89. Tilaisuus päättyy klo 18.00.