Ben Zyskowicz ; Sote

TÖÖLÖN KANSALLISET SENIORIT  KE 9.5.2018

​​​​​​​

KEVÄTKONSERTTI JA KUOHUVIINIÄ  – EIKÄ SOTEAKAAN UNOHDETTU

Skål! Malja keväälle nostettiin 9.5. Töölön senioreitten toukokuisessa jäsentilaisuudessa puheenjohtaja Mailis Virolaisen johdolla. Perinteitä noudattaen kevätkauden viimeisessä tilaisuudessa yhdistys tarjosi maljan kuohuvaa sekä järjesti aina suositut arpajaiset.  Myös vierailijoita oli  tilaisuudessa pienistä musikanteista politiikan konkariin. Kepeä tunnelma jatkuikin  Töölön musiikkikoulun eri ikäisistä oppilaista koostuvan opiskelijaryhmän pitämää kevätkonserttia kuunnellessa.

-Ja eihän sitä soteakaan  unohdettu.  Eduskunnasta saapui vieraaksi kansanedustaja Ben Zyskowicz, joka hauskuutti ensin yleisöä kertomillaan jutuilla, mutta jatkoi sitten terveisillä eduskunnasta, kehysriihestä ja  päivänpolttavista  aiheista: talous, työllisyys ja sote.

Suomen valtionvelka on pienentynyt, vaikka velkaa edelleen otetaankin, kertoi Zyskowicz. Summa on kuitenkin pienempi ja Suomen yritysten pärjääminen on ensisijainen tavoite.

Taloudellinen hyvinvointi perustuu työhön ja yrittäjyyteen ja erityisesti pienyrittäjien asemaan ja toimintaan vaikuttava lakiuudistus on eduskunnassa teettänyt viimeaikoina työtä. Tarkoitus on saada uusia työpaikkoja Suomeen ja uudet työpaikat syntyvät pääasiassa pk-yrityksiin. Rekrytoinnin esteet ja riskit pitää erityisesti pienyrittäjiltä poistaa.

Ja se sote lyhyesti: valinnanvapaus valita joko julkinen tai yksityinen palveluntuottaja. Jonot lyhenevät ja hoitoonpääsy nopeutuu. Palveluntuottajat eivät pystykään kilpailemaan enää hinnalla, vaan joutuvat kilpailemaan laadulla ja potilas/asiakas voi äänestää jaloillaan aina puolen jopa vuoden välein.

Ja lopuksi kuultiin avattuna termi ”kapitaatiokorvaus”. Se tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka maakunta maksaa sote-keskukselle sen asiakkaaksi kirjautunutta henkilöä kohden. Korvauksen suuruuteen vaikuttavat erilaiset seikat kuten  asiakkaan ikä, sukupuoli,  hoidon tarve jne.

Meneekö pitkään vatvottu sote-uudistus läpi nyt eduskunnassa? Ben Zyskowicz uskoo sen menevän.