Tuomo Yli-Huttula

Teksti ja kuva: Kaarina Pehkonen

PRESIDENTTI JA PORVARIVALTA
Ristiriitoja ja yhteistoimintaa tasavallan sisäpiirissä.

Niin Presidentti Sauli Niinistö kuin poliitikot ja kokoomuspuolue olivat yhteiskuntatieteiden maisteri Tuomo Yli-Huttulan läpivalaisussa  maaliskuun jäsentilaisuudessa. Yli-Huttula on viestinnän ammattilainen , politiikan toimittaja ja toiminut myös ministerin avustajana. Nykyisin hän on Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja. Pitkäaikainen politiikan sisäpiirissä eläminen on tuottanut  tulosta: kaksi kirjaa kokoomuspuolueen toimista ja toimijoista, erityisesti Sauli Niinistöstä. Viimeisin, v. 2018 ilmestynyt kirja oli tilaisuudessa esittelyssä ja myös ostettavissa.

Kirja Presidentti ja porvarivalta kertoo politiikan valtapelistä, asioista, jotka ovat tapahtuneet ja tapahtuvat kulissien takana.  Yli-Huttula on haastatellut yli 70 poliitikkoa ja myös  presidentti Niinistöä kirjaa varten. Kirjassa tulevat esille valtakunnan politiikan lisäksi niin poliitikkojen välit – hyvät tai huonot – toisiin poliitikkoihin kuin myös presidentti Niinistön yksityiset päätökset. Yli-Huttula toteaa, että ”kerran Niiinistö pisti oven kiinni politiikkaan, mutta avasi sen uudelleen. Se tapahtui siksi, että rakkaus Jenni Haukioon tuli kuvaan mukaan ja Niinistö palasi Suomen politiikkaan.”   Tämän presidentti Niinistökin on itse myöntänyt todeksi ja sanoo, että sen asian jäljet näkyvät tänäkin päivänä.

Yli-Huttula halusi tähdentää erityisesti vielä sitä, että tämä kirja ei ole kokoomuksen tilaama, vaan aloite kirjaan on tullut kustantajalta.