Rene Nyberg; patriarkkeja ja oligarkkeja

Teksti ja kuvat: Kaarina Pehkonen

PATRIARKKOJA JA OLIGARKKEJA eli kokemuksia Venäjänmaalta

Pitkän diplomaattiuran tehnyt René Nyberg vieraili töölöläisten luona 12.2. esitellen toisen kirjansa Patriarkkoja ja oligarkkeja.

Kun otin itselleni kirjan iltalukemiseksi, huomasin nopeasti, että sen parissa tulee menemään useampiakin iltoja. Se on laaja esseekirja, jossa Nyberg tarkkailee viiden vuosikymmenen asiantuntijakokemuksella Neuvostoliittoa ja sen muuttumista Venäjäksi.

Kirja keskittyy pääasiassa kahteen voimakkaaseen teemaan. Ensimmäisenä on kirkkopolitiikka, ortodoksinen kirkko, joka toimii vahvasti Putinin taustalla. Kirja kuvailee myös kirkon aseman muuttumisen ja vapautumisen  70 v. kestäneen neuvostovallan jälkeen. Uudistamattomana pysyneen kirkon ja muuttuneen yhteiskunnan törmäys oli melkoinen.

Kirjasta saa hyvän tietoiskun myös Suomen ortodoksisen kirkon itsenäisyystaistelusta.

Nybergin toisena pääteemana ovat taloussuhteet ja oligarkit. Neuvostoliiton romahdettua sen raunioilla alkoi omaisuuden uusjako, jossa voiton veivät oligarkit.

Vladimir Putin teki virkakautensa alussa selväksi, ettei oligarkkien tule sekaantua politiikkaan. Heidät piti myös pitää erillään vallasta. Nyberg oppi tuntemaan  henkilökohtaisesti monia oligarkkeja ja kertoo kirjassa heidän tarinansa.

Monet oligarkit ovat luoneet jättiomaisuutensa hyvinkin monin eri tavoin ja toiset ovat suurten valtionyritysten johtajia. Yhteistä heille on se, että he näyttävät muodostavan Venäjällä kuin uuden porvarissäädyn, jolle on syntyneet omat maut ja omat arvot.

Nyberg kertoo laajastasosiologisesta tutkimuksesta oligarkeista yhteiskunnallisena luokkana. Yksityistäminen 1990-luvulla tarkoitti omaisuuden siirtymistä yksityisiin käsiin ja siitä oli seurausta sosiaalisen epätasa-arvon jyrkkä kasvu. Myönteisenä seurauksena asiassa oli kuitenkin syntynyt tarve korostaa sosiaalista vastuuta maassa, jossa ei juuri ollut turvaverkkoja. Tälle juuri kehittyneelle, rahaan perustuvalle porvarissäädylle on syntynyt velvoite niin hyväntekeväisyyteen kuin myös vaikkapa rahoittamaan valtion projekteja.

Kirjassa on paljon henkilöitä, tapahtumia, asioita. Renè Nybergillä on ainutlaatuiset kokemukset niin Neuvostoliitosta kuin Venäjästäkin,  tästä muuttuneesta valtiosta ja sen kansalaisista. Henkilökohtaiset kohtaamiset hyvin erilaisten ihmisten kanssa ja asioiden kertominen usein niiden kokijan kautta tuo kirjan lähelle lukijaa.