Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri, 8.1.2020 jäsentilaisuus

Uusi tapa säästää: osakesäästötili.

Teksti: Kaarina Pehkonen

Vuoden 2020 luentosarjan Töölön kansallisissa senioreissa aloitti Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri, joka kertoi vuoden alussa voimaan tulleesta osakesäästötilistä. Kysymyksessä on tili, joka sopii kaikille osakesäästämisestä kiinnostuneille ja erityisesti pitkäaikaiselle säästäjälle, joka päivittää itse salkkunsa ja sijoittaa mahdolliset tuotot ja osingot edelleen.

Tili on tarkoitettu ainoastaan osakkeille, ei esim. pörssinoteeratuille rahastoille ja myöskään vanhoja osakeomistuksiaan ei voi siirtää osakesäästötilille. Osakesäästötilille voi siirtää rahaa osakkeiden hankintaa varten korkeintaan 50.000 euroa. Tilin voi avata myös vaikka alaikäiselle lapselle.

Osakesäästäjällä itsellään saa olla vain yksi osakesäästötili kerrallaan, eli tilin voi avata vain yhteen pankkiin.

Paras puoli osakesäästötilissä on, että piensijoittaja pääsee nauttimaan samoista veroeduista kuin suursijoittajat. Osakesäästötili mahdollistaa korkoa korolle -ilmiön, eli myyntivoitot ja osingot saa tilille ilman, että heti pitäisi maksaa veroa. Vero maksetaan vasta kun tililtä nostetaan varoja. Lounasmeri totesikin, että yksityishenkilöiden kiinnostus osakesijoittamiseen todennäköisesti lisääntyy, kun tähän uuteen tilimuotoon ehditään tutustua.