Lasse Lehtinen

KEKKOSEN MIES Lasse Lehtinen Teksti: Kaarina Pehkonen
                                                            Kuva: Ritva Hiironen

Töölön kansallisen seniorit ry:n ohjelmallisen syksyn aloitti 11.9. FT, kirjailija Lasse Lehtinen, joka kertoi ns. ”suomettumisen ajasta”. Lehtinen on kirjoittanut aiheesta kirjan Minä ja Kekkonen ja hän oli suositellut sitä jo etukäteen luettavaksi.
Suositusta olisi kyllä ollut viisasta noudattaa. Esityksen tempo oli sen verran vauhdikas.
Alussa Lehtinen totesi historian preesensin olevan 100 v. ja mitä Suomessa 100 v. sitten tapahtui. Itselle tuli vahvasti mieleen oman vanhan kouluni historiantunnit, jolloin aiheena olivat ”hatut ja myssyt”. Ne vilahtelivat myös Lehtisen puheessa, kun hän puhui Suomen kansan jakautumisesta kahtia suhteessa Venäjään. Niitä, jotka suhtautuivat rakentavasti länteen
ja kriittisesti Venäjään, olivat nimeltään ”hatut”. Ne taas, jotka suhtautuivat rakentavasti Venäjään ja tiukemmin länteen, olivat ”myssyt”. Ja kuinka kuka poliitikko oli hattu ja kuka myssy. Lehtisen anekdootista selviää myös kuka poliitikko oli se, joka oltuaan ensin hattu muuttuikin myöhemmin myssyksi.
Lehtisen kirja on varsinainen politiikan tietojärkäle. Sen alku sijoittuu viime vuosisadan alkupuolelle ennen sotia ja se päättyy Mauno Koiviston aikaan. Pääpaino on Kekkosen ajassa ja
Lehtinen sanookin olleensa Kekkosen mies. Hän oli myös itse poliitikko ja politiikan tutkija. Mitä kaikkea Kekkosen mies on suomettumisen ajasta kirjoittanut, on minullakin vielä kesken. En ehtinyt lukea kirjaa etukäteen, mutta nyt kirja on jo kohta puolessa välissä. Kirjan kieli on elävää.
Asiat, tapahtumat ja historian henkilöt vilistävät silmissä, mutta kiinnostavasti. Kirjassa on myös kattava henkilöhakemisto.