Kari Vepsä, Stadin Slangi ry

Kari Vepsä, Stadin Slangi ry, 9.9.2020 jäsnetilaisuudessa.

NIIN GIMIS ON STADI…

”Niin gimis on stadi”, totesi Stadin Slangi ry:tä edustava Esko Vepsä töölöläisille kuulijoille Helsingin omalla kielellä syksyn ensimmäisessä tapahtumassa 9.9.20. Stadin Slangi ry on perustettu 25 v. sitten ja sen tarkoituksena on helsinkiläisten puhekielen eli stadin slangin tutkiminen ja taltioiminen sekä myös leikki- ja kulttuuriperinteen vaaliminen.

Vepsä kertoi helsinkiläisten slangin alkaneen kehittyä 1800-luvun lopulla siitä, kun rautatie rakennettiin ja juna alkoi kulkea Helsinkiin. Sen seurauksena muualta maasta eri murrealueilta alkoi muuttaa väkeä pääkaupunkiin, jossa tulijan korvaan kuului suomen, ruotsin ja venäjän kielten sekamelska. Slangi syntyikin sitten ensin helsinkiläisten lasten pihakieleksi, jossa korostui joko ruotsi tai venäjä riippuen asutusta kaupunginosasta. Tölikassakin bamlattiin vähän eri tavalla kuin muissa kaupunginosissa, joissa oli omat kielelliset ominaispiirteensä. Helsingin slangi on kehittynyt assan (nykyisin steissi) eli rautatieaseman kautta, totesi Vepsä.

Slangiin kuuluu, kuten yleensä kieleen, että se muuttuu ja kehittyy koko ajan. Kun viime vuosisadan alun slangissa oli paljon venäjän kieltä, kuuluu tämän päivän helsinkiläisten slangissa Vepsän mukaan jo arabian ja somalian kielen vaikutteita. Nuorten keskuudessa on kehittymässä myös aivan uusi slangi. Somella lienee siinä osuutensa.

Esko Vepsä korostaa, että stadin slangi on nimenomaan puhuttua kieltä. Kirjoitettuna siitä tulee hieman klumppinen.

Ai että mitä tarkoittaa gimis? Gimis on kiva.

Teksti ja kuva Kaarina Pehkonen